Over Alfapass

“De invoering van de Alfapass is een gevolg van de toepassing van de ISPS-code die werd ingevoerd als gevolg van de aanslagen in 2001’’
Na een verbetering van de beveiliging van luchthavens kwam ook de veiligheid van zeehavens meer en meer op de agenda. De ISPS-regelgeving bepaalt dat alle watergebonden haventerminals sinds de zomer van 2004 onder meer de identiteit moeten controleren en registreren van alle bezoekers.

De opstart van Alfapass

Om te vermijden dat elke terminal een verschillend controlesysteem zou invoeren, werd binnen de Antwerpse havengemeenschap een gezamenlijk systeem opgericht dat het meest geschikt zou zijn voor havenarbeiders om het tijdverlies aan de terminalingang te beperken. Dit leidde uiteindelijk tot de oprichting van Alfapass, een coöperatieve vennootschap met drie partners. Dat zijn de koepelorganisatie Alfaport, de werkgeverscentrale CEPA en Seagha als technologische arm van de havengemeenschap.

Sinds de oprichting in 2004 staat Alfapass in om het professionalisme van de persoonsidentificatie in de haven naar een hoger niveau te tillen en uit te baten.

Aanvankelijk was dit systeem bedoeld voor havenarbeiders  maar tegenwoordig kan dit worden toegepast voor alle bezoekers van de haven en in andere sectoren.

Alfapass zorgt voor de volledige cyclus van aanmaak tot verdeling van gepersonaliseerde smartcards en dit voor een breed segment aan bedrijven. Het toekennen van toegangsrechten en installeren van leesapparatuur (autorisatie) valt onder de bevoegdheid van de klanten.

Vandaag is er echter een belangrijk momentum om te evolueren naar een portfolio met digitale oplossingen.

Bedrijfsprofiel

0
Kantoren
0
Klanten
+ 0
Actieve Smartcards
0
Partners
0
Medewerkers

Ons doel

Alfapass is als service Provider gefocust op het bieden van wereld leidende geverifieerde digitale identiteits-oplossingen voor gereguleerde industrieën. Met als doel de geprefereerde partner te zijn om door het veralgemeend gebruik van Alfapass oplossing(en) in deze industrieën de beveiliging te maximaliseren.

Leidende principes

Het fundament van alle Alfapass services en tools? Door hoge standaarden inzake veiligheid en conformiteit, beschikken we steeds over de unieke gegevens en de correcte ID-gegevens die voldoen aan alle wettelijke vereisten.

State-of-the-art

Alfapass legt de lat hoog, met vooruitstrevende en secure methodes en technologieën.

Compliancy

De conformiteit aan complexe standaarden is inherent aan al onze oplossingen.

Integration

Al onze oplossingen zijn erop voorzien om feilloos te integreren in andere systemen.

Security

Identiteitsfraude krijgt dankzij Alfapass geen kans. Zo heb je 100% zekerheid over de geverifieerde en gecontroleerde identiteit.

Alfapass door de jaren heen

2004
Oprichting Alfapass

Door de invoer van de ISPS-code besliste de Antwerpse havengemeenschap Alfapass op te richten als oplossing voor de verplichte identiteitscontrole -en registratie.

2005
Invoering Alfapass Smartcard

Alfapass biedt een  oplossing voor de verplichte identiteitscontrole en –registratie. De Smartcard werd opgezet om havenarbeiders met één kaart toegang te verlenen tot verschillende haventerminals. Al snel werd dit uitgebreid naar bezoekers van zeehaventerminals.

2006
Alfapass Smartcards in Zeebrugge

De Alfapass Smartcard wordt aangeboden in Zeebrugge door Apzi, Partner van Alfapass. 

2011
ADR certificaat gelinkt aan Alfapass

ADR-certificaten voor de chauffeurs zijn gekend in ons systeem. Via onze service heeft de terminal zicht op de kwalificaties van de chauffeur. Zo weten terminals of de chauffeur is opgeleid voor de goederen die hij gaat vervoeren

2013
Implementatie Fingerprint

Alfapass maakt, naast zijn smartcard, gebruik van Biometrie. Dit om misbruik van de kaart of van een identiteit te voorkomen.

2013
Vooraanmelding procedures

Bezoekers kunnen zich vanaf nu vooraanmelden op een Terminal voor scheepsbezoeken of locaties.

2017
Vernieuwing Alfapass web

De Alfapass applicatie werd in een nieuw jasje gestoken en geoptimaliseerd.

2020
Optimalisatie onboarding

Door gebruik van geavanceerde technologie wordt de echtheid van voorgelegde identiteitsdocumenten gecontroleerd. De identiteit wordt uiteraard ook gecontroleerd met de persoon die voor ons staat. Zo zorgen we voor het hoogst mogelijk beveiligingsniveau.  

2021
Overstap naar nieuwe kaarttechnologie

In 2021 vond een grote omruil actie plaats. Deze actie werd ondernomen om ervoor te zorgen dat we met de nieuwste en meest veilige kaarttechnologie werken. Security wordt door Alfapass hoog in het vaandel gedragen.

2022
Vooraanmelding wordt Prean

Vooraanmelding krijgt een eigen Identiteit "Prean".
 Prean is powered by Alfapass waarbij je met je Alfapass identiteit toegang hebt tot de 2 applicaties.

2022
Rebranding Alfapass

Alfapass krijgt een nieuwe look & feel